Mucholapka na mušku jenom zlatou

Enoce se odehrávají v divadle tělam zatímco v divadle mysli máme pocity. Tak to řekl Antonio Damasio a je to nejen hezké, ale i užitečné přirovnání. Otázka, co je první a co druhé je stejně bezpředmětná, jako otázka z kterého bodu začíná kružnice. Emoce může naskočit spontánně, můžeme ji navodit vzpomínkou, četbou, sledováním dramatu, ale také příslušnou mimikou a posturou. Uděláte-li ze sebe „sochu radosti“, prožijete jiné pocity, než nastavíte-li své tělo do „sochy smutku“. Před dvěma stoletími mimiku ovlivňoval francouzský neurolog Duchenne a grimasy navozené drážděním mimických svalů elektrickými impulzy jsou známé dodnes a může me je najít (stačí zadat: duchenne facial).

Nastavení příslušné mimiky nám pomůže nastavit odpovídající pocit i emoci. Duchenne zjistil, že úsměv značky „sýr“ zapojuje do činnosti jen svaly kolem úst, zatímco spontánní úsměv zaměstná i svaly kolem očí. Duchennův úsměv, jak hodoporučil, se podobá šklebu a vyrobí se tak, že se mezi zuby stiskne špachtle nebo smotaný kapesník a současně se vší silou zatnou také svaly kolem očí. Není to fotka na seznamku, ALE stísněnou nebo posmutnělou náladu uvolní. Nevěříte? Přesvěčte se.

Psychologové z Harvardovy university ověřovali na celkem pěti stech polepšených závislácích, zda je možné navodit radost cestami evokace radostných vzpomínek a zjistili, že to funguje. Nejúspěšnější bylo vyhledání nějaké fotografie zachycující dotyčného v radostném okamžiku, její prohlížení se vzpomínkou na tento okamžik a následně jeho slovní popis. Co do účinnosti následovala vzpomínka na nejméně dva hezké okamžiky ze včerejšího dne. Další v pořadí bylo myšlenkové cvičení Tůže, poupě, trn, kdy se analyzují zkušenosti a rozdělují se na pozitivní, potenciálně pozitivní a negativní. Naproti tomu vzpomínka na tři obtížné momenty ze včerejšího dne vedla k poklesu pocitu štěstí. Autoři zařazují tyto metody do odvykacích postupů u lidí, kteří se chtějí zbavit závislosti. Domnívám se ale, že ji klidně můžeme použít, aniž bychom předtím šňupali koks.

Zdroj: Hoeppner BR, et al.: Do self-administered positive psychology exercises work in persons in recovery from problematic substance use? An online randomized surveyJournal of Substance Abuse Treatment, 2019; 99: 16 DOI: 10.1016/j.jsat.2019.01.006